ANUNȚ – BAROUL MUREȘ anunță organizarea examenului de primire în profesia de avocat (pentru dobândirea titlului profesional de avocat stagiar) și de primire în profesia de avocat a persoanelor care au absolvit examenul de definitivat în alte profesii juridice, SESIUNEA SEPTEMBRIE 2024.
Data desfășurării examenului este 22 septembrie 2024, pentru toți candidații. Examenul se va desfășura la București, prin susținerea unui test grilă ce cuprinde 100 de întrebări din toate materiile de examen. Vor fi declarați admiși candidații care vor obține cel puțin 5 puncte la fiecare disciplină în parte și un punctaj total de cel puțin 70 de puncte. Materiile de examen sunt: organizarea și exercitarea profesiei de avocat; drept civil; drept procesual civil; drept penal; drept procesual penal.
Examenul se va desfășura la București, în sistem fizic (față în față), în spațiile contractate de U.N.B.R. , prin I.N.P.P.A.
Tematica de examen este cea stabilită prin Hotărârea Consiliului UNBR nr. 76 din 13 iunie 2024.
Cererile de înscriere la examen, precum și înscrisurile însoțitoare, se depun în intervalul 5 august (ora 8.00) – 30 august 2024 (ora 16.00), în format electronic, prin internet, la adresa https://www.ifep.ro/CandidateFolder.aspx, ce va fi făcută cunoscută candidaților de către baroul la care candidatul urmează să-și desfășoare activitatea în cazul în care va fi declarat admis, prin publicarea pe pagina web proprie a anunțului privind examenul.
Cererile vor fi însoțite de actele prevăzute în Regulamentul de examen adoptat prin Hotărârea Consiliului UNBR nr. 57/27.03.2020, astfel cum a fost modificat și completat prin Hotărârea Consiliului UNBR nr. 75/13 iunie 2024.
În perioada 30 august 2024 – 05 septembrie 2024 barourile vor verifica dosarele de înscriere la examen iar rezultatul verificărilor se afișează conform prevederilor Regulamentului de examen.
Taxa de examen este de 2000 lei și se va achita în contul Institutului Național pentru Pregătirea și Perfecționarea Avocaților — I.N.P.P.A. din București nr. RO56RNCB0082044172480001 deschis la B.C.R. – Sucursala Unirea – București cu mențiunea „Taxă examen primire în profesie ca avocat stagiar, sesiunea septembrie 2024”, respectiv „Taxă examen primire în profesie ca avocat definitiv, sesiunea septembrie 2024”.
1Întrebările din chestionarul de examen vor avea unul sau două răspunsuri corecte.
2 Candidații admiși la examenul din data de 22.09.2024 vor fi înmatriculați în anul I de formare inițială al I.N.P.P.A. care va începe în anul 2025, dacă vor fi înscriși în tabloul avocaților până la data de referință stabilită de Consiliul de conducere al I.N.P.P.A. pentru luarea în evidență a cursanților anului I de formare inițială al I.N.P.P.A. din ciclul 2025.
Fișiere:
REGULAMENT-examen-admitere-in-profesia-de-avocat-modificat-Hotarare-Consiliu-75-2024- (1).docx
● Hotărârea Congresul Avocaților nr. 08/14-15 iunie 2024 privind propunerile făcute în cadrul dezbaterilor Congresului, precum și materialele scrise transmise Congresului de delegații care au propus adoptarea de hotărâri, rezoluții, apeluri privitoare la modificarea directă de către Congres a unor acte cu caracter infra-parlamentar care intră în competența acestuia, dar și cu privire la modificarea/completarea unor acte normative
- Hotărârea Consiliului UNBR nr. 80 din 13 iunie 2024 prin care se aprobă rapoartele de evaluare și testare pentru Platforma IFEP și recomandările propuse în cele 2 rapoarte
- Hotărârea Consiliului UNBR nr. 79 din 13 iunie 2024 prin care se aprobă Regulamentul de acordare a premiului „MEDIA” al Uniunii Naționale a Barourilor din România, prevăzut în anexă
- Hotărârea Consiliului UNBR nr. 78 din 13 iunie 2024 privind modificarea și completarea Hotărârii Consiliului UNBR nr. 264/16 iunie 2022 prin care se stabilesc limitele maxime ale taxelor prevăzute la art. 337 și 338 din Statutul profesiei de avocat
- Hotărârea Consiliului UNBR nr. 73 din 13 iunie 2024 privind modificarea Statutului profesiei de avocat, validată de Congresul avocaților prin Hotărârea nr. 04/14-15 iunie 2024
Ca în fiecare an, Baroul Paris va organiza Stagiul Internațional (le Stage International), dedicat tinerilor avocați străini, vorbitori de limbă franceză. În anul 2024 acesta se va desfășura în luna noiembrie.
Programul se adresează tinerilor avocați (cu vârsta de până la 40 de ani) francofoni și se va derula pe parcursul a 8 săptămâni.
Pentru informații suplimentare privind condițiile și înscrierile la acest program, vă rugăm să accesați https://www.avocatparis.org/stage-international
Aici găsiți prezentarea programului în limba franceză și limba engleză.
UNIUNEA NAŢIONALĂ A BAROURILOR DIN ROMÂNIAComisia Permanentă
D E C I Z I A NR. 8826 – 27 ianuarie 2024privind organizarea examenului de primire în profesie– sesiunea aprilie 2024 –
În conformitate cu prevederile art. 17 alin. (1), art. 66 lit. h) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare Lege), și ale art. 33 – 37 din Statutul profesiei de avocat, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare Statut),
În baza mandatului încredințat de Consiliul U.N.B.R., Comisia Permanentă a U.N.B.R., întrunită în ședința din 26-27 ianuarie 2024, a dezbătut și a aprobat măsurile privind organizarea examenului de primire în profesia de avocat din sesiunea aprilie 2024 și a adoptat următoarea
D E C I Z I E:
Art. 1. – (1) Examenul se va susține în mod unitar, în cadrul Institutului Național pentru Pregătirea și Perfecționarea Avocaților – I.N.P.P.A. (în continuare I.N.P.P.A.) și se va desfășura prin I.N.P.P.A. cu sediul în București, strada Vulturilor nr. 23, sector 3.
(2) Data desfășurării examenului este 7 aprilie 2024, pentru toți candidații. Examenul se va desfășura la București, în sistem fizic (față în față), în spațiile Universității din București.
(3) Tematica de examen este anexată prezentei Decizii[1].
(4) Regulamentul de examen aplicabil este Regulamentul-Cadru privind organizarea examenului de primire în profesia de avocat și admitere în cadrul Institutului National pentru Pregătirea şi Perfecționarea Avocaților – I.N.P.P.A. (în vederea dobândirii titlului profesional de avocat stagiar) şi de primire în profesia de avocat a persoanelor care au absolvit examenul de definitivat în alte profesii juridice, adoptat prin Hotărârea Consiliului U.N.B.R. nr. 57/27.03.2020 și modificat prin Hotărârea Consiliului U.N.B.R. nr. 210/10-11.12.2021 și Hotărârea Consiliului U.N.B.R. nr. 351/8 iunie 2023.
Art. 2. – (1) Desemnarea Comisiei naționale de examen se face de către Comisia Permanentă a U.N.B.R., conform Regulamentului de examen. Lista de propuneri va cuprinde mențiuni exprese privind vechimea în profesia de avocat a celui propus precum și dacă acesta este cadru didactic universitar.
(2) La data de 22 martie 2024, I.N.P.P.A. va transmite la U.N.B.R. propunerile privind compunerea Comisiei naționale de examen. Până la data de 29 martie 2024, la convocarea Președintelui U.N.B.R., va avea loc ședința Comisiei Permanente a U.N.B.R. pentru desemnarea Comisiei naționale de examen. Desemnarea Comisiei naționale de examen, potrivit. art. 67 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 51/1995 republicată, se va face prin aplicarea cu prioritate a dispozițiilor art. 17 alin. (4) din Lege care reglementează constituirea comisiei „cu precădere – din avocați cadre didactice universitare cu vechimea de minim 10 ani în profesia de avocat„. Dispozițiile art. 33 alin. (5) din Statut care consacră compunerea „în majoritate” a Comisiei de examen din avocați – cadre didactice universitare cu o vechime în profesie de 10 ani se interpretează în limitele impuse de art. 17 alin. (4) din Lege în sensul că, în condițiile în care între cei propuși să facă parte din comisia de examen se află și avocați – cadre didactice, aceștia din urmă vor fi desemnați „cu precădere„.
Art. 3. – (1) Cererea de înscriere la examen se depune de candidat, în modalitatea prevăzută la alin. (6), în intervalul 19 februarie 2024 (ora 8.00) – 15 martie 2024 (ora 16.00), la baroul la care acesta urmează să-și desfășoare activitatea în cazul în care va fi declarat admis.
(2) Cererea va fi însoțită de actele prevăzute în Regulamentul de examen.
(3) În perioada 18 martie 2024 – 22 martie 2024 barourile vor verifica dosarele de înscriere la examen iar rezultatul verificărilor se afișează conform prevederilor Regulamentului de examen. Contestațiile formulate de candidații cărora li s-a respins înscrierea la examen se vor soluționa în conformitate cu prevederile Regulamentului de examen.
(4) În cazuri temeinic justificate, cu aprobarea Comisiei Permanente a U.N.B.R., dosarul poate fi completat cu actele ce nu au putut fi procurate din motive imprevizibile și insurmontabile, cu cel mult 5 zile înainte de data examenului.
(5) Exclusiv pentru candidații care au susținut examenul de licență în anii 2023 și 2024 și numai dacă unitățile de învățământ absolvite de aceștia nu au emis diplomele de licență, se admite depunerea adeverinței de absolvire a examenului de licență, eliberată de unitatea de învățământ, în locul diplomei de licență prevăzută la art. 15 alin. (2) lit. b) din Statutul profesiei de avocat; în acest caz, nu se cere ca adeverința de absolvire să fie însoțită de foaia matricolă.
(6) Cererile de înscriere la examen, precum și înscrisurile însoțitoare se transmit de către candidați baroului în format electronic, prin internet la adresa https://www.ifep.ro/CandidateFolder.aspx, adresă ce va fi făcută cunoscută candidaților și de către barou prin publicarea pe pagina web proprie a anunțului privind examenul. După data examenului, candidații declarați admiși vor depune la barou, la data cererii de înscriere pe tabloul avocaților, originalele înscrisurilor transmise, ocazie cu care baroul va efectua confruntarea dintre acestea și cele transmise de candidați în format electronic[2].
Art. 4. – (1) Taxa de examen este de 1800 lei și se va achita în contul Institutului Național pentru Pregătirea și Perfecționarea Avocaților – I.N.P.P.A. din București nr. RO56RNCB0082044172480001 deschis la B.C.R. – Sucursala Unirea – București cu mențiunea „Taxă examen primire în profesie ca avocat stagiar, sesiunea aprilie 2024”, respectiv „Taxă examen primire în profesie ca avocat definitiv, sesiunea aprilie 2024”.
(2) Sumele încasate cu titlu de „taxă de examen” se repartizează potrivit hotărârii Consiliului U.N.B.R.
(3) Este interzisă perceperea de către I.N.P.P.A. sau barouri, cu orice titlu, de sume suplimentare pentru operațiuni care au legătură cu înscrierea candidaților la examen sau cu susținerea acestuia.
(4) I.N.P.P.A. va reflecta distinct în evidențele sale sumele destinate barourilor, pentru remunerarea prestațiilor specifice activităților de secretariat și de verificare a actelor de sumele ce vor fi virate centrelor I.N.P.P.A. și sumele rămase la dispoziția sa.
(5) Sumele ce revin barourilor vor fi virate cel mai târziu la 7 zile după finalizarea examenului şi soluționarea eventualelor cereri de restituire a taxelor de examen, în condițiile prevăzute în Regulamentul de examen.
(6) În baza mandatului primit de la Consiliul U.N.B.R., Comisia Permanentă îndeplinește atribuțiile Consiliului U.N.B.R. privind și celelalte aspecte legate de organizarea și validarea examenului de primire în profesie, urmând ca deciziile Comisiei Permanente să fie supuse ratificării Consiliului U.N.B.R.
Art. 5. – (1) Prezenta Decizie se publică pe pagina de web a U.N.B.R. (www.unbr.ro) și va fi comunicată barourilor, I.N.P.P.A. și membrilor Consiliului U.N.B.R.
(2) I.N.P.P.A. și barourile vor asigura publicarea prezentei decizii pe paginile de web ale acestora.
C O M I S I A P E R M A N E N T Ă
_____________
[1] Întrebările din chestionarul de examen vor avea unul sau două răspunsuri corecte.
[2] Candidații admiși la examenul din data de 7.04.2024 vor fi înmatriculați în anul I de formare inițială al I.N.P.P.A. care va începe în anul 2025, dacă vor fi înscriși în tabloul avocaților până la data de referință stabilită de Consiliul de conducere al I.N.P.P.A. pentru luarea în evidență a cursanților anului I de formare inițială al I.N.P.P.A. din ciclul 2025.
Descarcă Decizia împreună cu Anexa fișier PDF
Comunicat al Comisiei Permanente a UNBR referitor la informațiile apărute în spațiul public cu privire la o pretinsă breșă de securitate a platformei IFEP
COMUNICAT
În data de 7 ianuarie 2024, Comisia Permanentă a UNBR s-a întrunit pentru a analiza informațiile apărute în spațiul public cu privire la o pretinsă breșă de securitate a platformei IFEP (www.ifep.ro), care ar fi afectat date personale ale avocaților, mai exact codul numeric personal (CNP).
În urma declanșării unei operațiuni de verificare, din datele existente până în momentul de față, administratorul platformei IFEP (www.ifep.ro) a comunicat că, nici la data de 28 februarie 2023, nici pe parcursul celor 15 ani de funcționalitate a platformei, nu s-au identificat breșe de securitate de tipul celei reclamate în spațiul public. În toată această perioadă, existența platformei a constituit un element determinant și eficient în lupta împotriva practicării serviciilor avocațiale clandestine de către persoane neautorizate.
Platforma IFEP este actualizată permanent în ceea ce privește măsurile de securitate ce se impun, în vederea asigurării protecției adecvate a informațiilor prelucrate prin intermediul acesteia. În prezent, este în curs de derulare o analiza tehnică internă extinsă care are rolul de a reliefa dacă s-a înregistrat o breșă de securitate asupra sistemului și care sunt măsurile tehnice necesar a fi implementate pe viitor.
Facem precizarea că, deși au avut loc de-a lungul timpului tentative de atacuri informatice, nicio astfel de tentativă nu s-a concretizat în breșe de securitate din care să rezulte accesul la datele cu caracter personal ale avocaților, inclusiv în ceea ce privește accesul neautorizat la CNP-urile acestora.
Comisia Permanentă a UNBR va analiza și va decide cu privire la necesitatea actualizării politicilor de securitate a sistemelor informatice, inclusiv prin contractarea unor servicii independente de auditare tehnică de specialitate, în vederea analizării platformei IFEP în ansamblu, astfel încât să fie identificate și eliminate orice posibile vulnerabilități cu privire la datele avocaților.
Pentru a se asigura o protecție sporită a avocaților, UNBR va sesiza autoritățile și instituțiile publice competente și va face toate demersurile juridice și tehnice pentru stabilirea situației de fapt și tragerea la răspundere a persoanelor care se fac vinovate de situația creată.
Download Comunicat DOCX / PDF
UNIUNEA NAŢIONALĂ A BAROURILOR DIN ROMÂNIA
CONSILIUL UNIUNII
HOTĂRÂREA nr. 25
16-17 decembrie 2023
privind cotele de contribuție la sistemul C.A.A. pentru anul 2024
În conformitate cu dispozițiile art. 65 lit. s) din Legea 51/1995 privind organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată și ale art. 20 alin. (3) din Legea 72/2016 privind sistemul de pensii și alte drepturi de asigurări sociale ale avocaților;
Ținând cont de situația financiară a sistemului Casei de Asigurări a Avocaților (în continuare, C.A.A.) și de propunerea Consiliului de Administrație al C.A.A., astfel cum au fost prezentate în ședința Consiliului Uniunii Naționale a Barourilor din România (în continuare, U.N.B.R.) din 16-17.12.2023;
Având în vedere art. 67 din Legea 72/2016 privind sistemul de pensii și alte drepturi de asigurări sociale ale avocaților care prevede că măsurile luate în sistemul C.A.A. trebuie să urmărească menținerea unei rate de finanțare de cel puțin 100%, în scopul atingerii acestui obiectiv;
Având în vedere că, pentru venitul de referință propus de C.A.A. și aprobat de Consiliul U.N.B.R. în cuantum de 3.822 lei, actuala cotă de contribuție minimă trebuie să ducă la acumularea unui punctaj de pensie aferent de 1 punct de pensie lunară, pentru a nu conduce la dezavantaje majore pentru contribuabili, precum și faptul că actuala cotă maximă de contribuție trebuie să ducă la acumularea unui punctaj de pensie aferent de 5 puncte de pensie lunară, situație ce conduce la necesitatea corelării dintre cota individuală minimă obligatorie a avocaților definitivi și cota maximă de contribuție obligatorie, în raport de care se determină punctajul realizat de avocați pentru calcularea pensiilor ce li se cuvin;
Luând în calcul rata inflației (IPC) de 8,07%, așa cum a fost comunicată de Institutul Național de Statistică și se reflectă în propunerea C.A.A.;
Având în vedere dezbaterile din ședința Consiliului U.N.B.R., care a hotărât actualizarea cu rata inflației sus menționată a tuturor indicatorilor sistemului C.A.A, pentru menținerea ratei de finanțare a acestuia;
Consiliul U.N.B.R. întrunit în ședința din 16-17.12.2023, adoptă prezenta
HOTĂRÂRE:
Art. 1 (1) Începând cu data de 01 ianuarie 2024, cota de contribuție individuală obligatorie este de 14% din venitul brut lunar realizat din profesie, în conformitate cu Hotărârea Consiliului UNBR nr. 227/10-11.12.2021, dar nu mai puțin de suma reprezentând cota minimă obligatorie și nici mai mult de suma reprezentând cota maximă de contribuție obligatorie.
(2) Începând cu data de 01 ianuarie 2024, cota minimă de contribuție obligatorie pentru avocații definitivi este de 536 lei, aferentă unui venit brut de până la 3.822 lei inclusiv.
(3) Începând cu data de 01 ianuarie 2024, cota minimă de contribuție obligatorie pentru avocații stagiari este de 117 lei, aferentă unui venit brut de până la 829 lei inclusiv.
(4) Începând cu data de 01 ianuarie 2024, cota maximă de contribuție obligatorie este de 2.676 lei, atât pentru avocații stagiari cât si pentru cei definitivi, aferentă unui venit brut începând de la 19.108 lei inclusiv.
Art. 2 Cotele de contribuție la sistemul C.A.A. prevăzute la art. 1 se aplică pentru veniturile realizate din onorariile de avocat începând cu data de 01 ianuarie 2024.
Art. 3 – Prezenta hotărâre se comunică Consiliului U.N.B.R. și C.A.A. care va lua măsuri pentru publicarea pe website-ul www.caav.ro și pentru comunicarea la barouri și la filialele C.A.A., pentru a fi adusă la cunoștința avocaților cu drept de exercitare a profesiei și membrilor adunărilor generale ale filialelor C.A.A. care nu au calitatea de avocat în exercițiul profesiei.
Art. 4 – Consiliul de Administrație C.A.A. și filialele C.A.A. vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri.
C O N S I L I U L U. N. B. R.
UNIUNEA NAŢIONALĂ A BAROURILOR DIN ROMÂNIA CONSILIUL UNIUNII
HOTĂRÂREA nr. 30 16-17 decembrie 2023
În conformitate cu dispozițiile art. 65 lit. a) și b) și ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 51/1995 privind organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ținând cont de dezbaterile din ședința Consiliului Uniunii Naționale a Barourilor din România (U.N.B.R.),
Consiliul U.N.B.R., întrunit în ședința din 16-17.12.2023, adoptă prezenta:
HOTĂRÂRE:
Art. 1 – Pentru asistența judiciară acordată, avocatul desemnat are dreptul la decontarea cheltuielilor de transport dacă activitatea de asistență judiciară se desfășoară într-o altă localitate decât localitatea de domiciliu sau localitatea în care își are sediul profesional.
Art. 2 – Decontarea cheltuielilor de transport se face prin referatul întocmit, pe bază de documente justificative, care au înscrise prețul şi data eliberării, cum ar fi: bonul de carburant, legitimațiile de călătorie, biletele de tren, biletele de avion, tichetele, documentele care fac dovada achitării taxelor plătite pe timpul şi în legătură cu deplasarea, după criteriile următoare:
1. În cazul în care activitatea de asistență judiciară se desfășoară într-o altă localitate decât localitatea de domiciliu sau localitatea în care își are sediul profesional, situată la o distanță mai mare de 5 km decât localitatea de domiciliu sau localitatea în care își are sediul profesional, avocatul are dreptul la decontarea cheltuielilor de transport dus-întors, după cum urmează:
a. la călătoria cu avionul, pe orice distanță, clasa economică sau cursă low-cost, cu aprobarea prealabilă a decanului sau avocatului care coordonează Serviciul de Asistență Juridică;
b. la călătoria cu orice fel de tren, după tariful clasei I;
c. la călătoria cu navele de călători, după tariful clasei I;
d. la călătoria cu mijloace de transport auto şi transport în comun; e. la călătoria cu autoturismul aflat în proprietatea sau folosință avocatului; în acest caz, avocatul va primi contravaloarea a 7,5 litri carburant la 100 km parcurși pe distanța cea mai scurtă. Distanța cea mai scurtă dintre localități este distanța calculată pe drumuri publice; pentru stabilirea distanțelor se va utiliza un calculator de rute.
2. 2. Decontarea cheltuielilor pentru utilizarea vagonului de dormitsau cușetei este permisă numai în cazul călătoriilor efectuate pe timp de noapte, pe distanțe de peste 300 km.
3. Costul tichetelor pentru rezervarea locurilor, costul suplimentelor de viteză, precum şi comisioanele percepute de agențiile de voiaj se includ în cheltuielile de transport care se decontează.
4. Se decontează drept cheltuieli de transport şi:
a. cheltuielile pentru transportul efectuat cu mijloacele de transport în comun la şi de la aeroport, gară, autogara sau port, în cazul în care acestea sunt situate în altă localitate, precum şi cheltuielile aferente transportului efectuat în regim de taxi sau car sharing, în intervalul în care serviciile de transport public în comun nu sunt disponibile;
b. cheltuielile de transport efectuate în localitatea unde se desfășoară activitatea de asistență judiciară, cu mijloacele de transport în comun, dus-întors, pe distanța dintre gară, aerogară, autogară sau port şi locul desfășurării activității de asistență judiciară, precum şi cheltuielile aferente transportului efectuat în regim de taxi sau car sharing, în intervalul în care serviciile de transport public în comun nu sunt disponibile;
c. taxele pentru trecerea podurilor;
d. taxele de traversare cu bacul;
e. taxele de aeroport, gară, autogară sau port;
f. alte taxe privind circulația pe drumurile publice, prevăzute de dispozițiile legale în vigoare.
Art. 3 – Prezenta hotărâre se comunică membrilor Consiliului UNBR și barourilor și se afișează pe website-ul www.unbr.ro .
Art. 4 – Barourile vor lua măsurile corespunzătoare pentru aducerea prezentei hotărâri la cunoștința avocaților și pentru punerea sa în aplicare.
C O N S I L I U L U.N.B.R.
SCRISOARE DESCHISA A UNIUNII NATIONALE A BAROURILOR DIN ROMANIA
Uniunea Națională a Barourilor din România atrage atenția opiniei publice, Consiliului Superior al Magistraturii, Guvernului și Parlamentului României asupra faptului că sistemul judiciar din România traversează o etapă critică, ce se explică prin acumularea în timp și amplificarea treptată a unor nemulțumiri legitime privind finanțarea serviciului public al justiției.
Recunoaștem și susținem legitimitatea revendicărilor judecătorilor, procurorilor și ale personalului auxiliar, care au generat protestele de până acum.
Considerăm inacceptabilă nesocotirea de către alte puteri ale statului a drepturilor consfințite prin hotărâri judecătorești definitive, prin zădărnicirea aplicării acestora.
Considerăm, însă, că suspendarea activității instanțelor pe termen nelimitat, repetată în ultimul an, nu reprezintă un mijloc adecvat și eficient pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă sistemul judiciar. Rezultatul acestor forme de protest nu poate fi altul decât acumularea și amplificarea problemelor cu care se confruntă justiția.
Sistemul judiciar și corpul profesional al avocaților, ca parteneri indispensabili ai justiției, precum și celelalte profesii juridice se află în interdependență, astfel încât orice acțiune de întrerupere a activității unei profesii se repercutează asupra tuturor, dar în primul rând asupra justițiabililor, ale căror drepturi privind accesul la justiție și soluționarea cauzei într-un termen rezonabil au de suferit.
Aceasta a fost rațiunea pentru care corpul profesional al avocaților, el însuși confruntat cu grave probleme de ordin material și cu dificultăți în desfășurarea activității, a considerat că o singură zi de suspendare a activității, cu excepția cauzelor urgente, este suficientă pentru expunerea problemelor cu care se confruntă, fără a determina perturbări semnificative ale actului de justiție. Ziua de 4 octombrie 2023 - „O zi fără avocați! Ziua în care justiția nu există” - a fost un moment în care avocații la nivel instituțional au inițiat dezbateri cu actorii justiției pentru identificarea soluțiilor de rezolvare. Am apreciat deschiderea spre dialog a tuturor factorilor implicați.
Identificarea soluțiilor de rezolvare prin consultare reciprocă, inclusiv cu legislativul și executivul reprezintă mijlocul de rezolvare sau de ameliorare a actualului blocaj instituțional și evitarea conflictului de natură constituțională între puterile statului.
Formele de protest care implică sistarea activității judiciare afectează drepturile participanților la actul de justiție, iar nu pe cei responsabili de situația creată.
Solicităm autorităților statului, potrivit competențelor ce le revin:
● Reluarea activității judiciare. Susținem formele de protest care nu aduc atingere dreptului cetățeanului la soluționarea cauzei într-un termen rezonabil.
● Suspendarea aplicării Hotărârii nr. 2040/13.07.2023 a Consiliului Superior al Magistraturii privind normarea activității instanțelor până la realizarea unui studiu efectiv privind efectele generate, studiu ce ar trebui realizat cu consultarea instituțională a profesiei de avocat. În lipsa unei analize judiciare realiste și la zi a situației cauzelor, în funcție de specificul și complexitatea acestora, considerăm că actuala implementare a normării activității judecătorilor are un impact sever asupra drepturilor justițiabililor, mai ales după evenimentele sanitare și economice din ultimii trei ani, care au adâncit și mai mult problemele care țin de managementul eficient al timpului în cadrul procedurilor judiciare.
● Asigurarea necesarului de resurse umane în justiție, prin adoptarea unor soluții imediate, cum ar fi complinirea lipsurilor prin numirea în calitate de judecători a avocaților pe baza unor criterii de vechime, competență profesională și probitate, stabilite pe bază de colaborare instituțională cu organele de conducere ale profesiei de avocat.
● Verificarea la nivelul tuturor instanțelor a situațiilor în care se înregistrează în mod repetat întârzieri în pronunțarea hotărârilor sau în motivare, cu luarea măsurilor care se impun în urma constatărilor făcute.
● Alocarea resurselor financiare necesare plății drepturilor cuvenite legal tuturor profesioniștilor, judecători, procurori, avocați, grefieri, personal auxiliar, care contribuie la înfăptuirea justiției.
● Alocarea pe viitor a resurselor necesare funcționării justiției, în toate componentele sale și identificarea unor surse suplimentare și viabile de finanțare pe termen lung a justiției.
Ne exprimăm pe această cale speranța ca toți cei cărora li se adresează solicitările noastre să înțeleagă gravitatea situației la adevărata dimensiune a acesteia și să acționeze în vederea remedierii urgente.
Consiliul Uniunii Naționale a Barourilor din România, 17 decembrie 2023
UNBR
16.11.2023
Către: Toate Barourile
Spre știință: Consiliului UNBR
Vă remitem proiectele atașate:
Reglementare sectorială în aplicarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
Procedura de control a organismului de autoreglementare UNBR în aplicarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.
Președintele UNBR vă roagă să puneți respectivele proiecte în dezbaterea corpului profesional până în data de 27.11.2023, inclusiv prin postarea pe website-ul propriu, în vederea remiterii la UNBR a unor eventuale propuneri/observații.
Propunerile și observațiile vor trebui trimise pe adresa de email csb@unbr.ro .
Proiectele vor fi puse spre dezbatere și pe website-ul UNBR.
Vă multumim.
Cu respect,
Daniel Cismaru
Baroul Mureș este organizat și funcţionează în baza Legii nr.51/1995, în cadrul Uniunii Naţionale a Barourilor din România, succesoarea de drept a Uniunii Avocaţilor din România.